Noord Holland
in het nieuws
Noord Holland in het nieuws
Logo nhzaken.nl
(Foto: )

Toeval managen

column

Toeval managen

'Incrementeel ontwikkelen'

Van mijn moeder leerde ik; 100 gram boter, 100 gram oude kaas en 100 gram bloem, goed mengen, de oven in en je hebt heerlijke kaaskoekjes. Een vast recept en, mits goed uitgevoerd, met een vaststaand bevredigend resultaat. Geen toeval, maar gewoon door ervaring opgedane kennis die bij ons in de familie leidt tot replicatie. We beheersen het.

Deze column gaat niet over familietraditie of jeugdsentiment, maar over repliceerbaarheid, die staat tegenover experimenterend ontdekken. De regio Holland boven Amsterdam staat bekend om zijn mentaliteit van werken, maar ook die van innovatie.

In de wereld van innovatie hebben we het vaak over stapsgewijze doorvoering van veranderingen en verbeteringen zonder het einddoel expliciet te noemen. Er is wel een verwachting van, maar het precieze resultaat is niet altijd duidelijk. Wat ook kan gebeuren is dat een einddoel nooit wordt behaald. Kortom: een onzeker proces. In het vakjargon hebben we het over 'incrementeel ontwikkelen'.

Een term die ik vaak gebruik is het managen van toeval. Geen enkele innovatie komt tot stand als ondernemers, onderzoekers of technici niet experimenteren. Zaken uitzoeken, wat proberen en misschien ergens uitkomen waar we dat oorspronkelijk niet hadden verwacht. Wij zijn er in onze regio goed in. De voorbeelden rijgen zich aaneen. In het verleden was er Leeghwater, de innovatieve timmermanszoon die polders aanlegde. In de gouden eeuw de vele innovators in onze IJsselmeer steden. En nu bijvoorbeeld de ondernemers in de Wieringermeer die van kassengebied innoveerden naar een hotspot voor datacenters, ondernemers die begonnen met teelt op water in kassen en, heel recent, innovatieve startups die geloven dat de energietransitie kansen biedt en al experimenterend Holland boven Amsterdam optillen naar de kennisregio voor groen gas.

Nodig is ondernemerschap, de lust tot experimenteren, uiteraard kennis van de materie en optimisme dat er uiteindelijk een goed resultaat geboekt gaat worden. Kortom, managen van het toeval. Niet veel anders dan de kaaskoekjes van mijn moeder, die transformeerden van vele mislukte pogingen tot een vaststaand en gewaardeerd product.

Thijs Pennink

Directeur Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord

Meer berichten