Noord Holland
in het nieuws
Noord Holland in het nieuws
Logo nhzaken.nl
Het pand van VKG in Hoorn.
Het pand van VKG in Hoorn. ((Foto: aangeleverd))

VKG: in de breedte opgeleide medewerkers

De verzekeringsbranche staat elke dag bol van de ontwikkelingen en wijzigingen op het gebied van regelgeving. Bovendien is het een tak van sport die de laatste jaren onder een vergrootglas heeft gelegen. Chantal Grooteman, HR-manager bij de VKG Groep uit Hoorn, onderkent daarom het belang van adequate opleidingen voor de medewerkers van deze financiële dienstverlener. "Die zijn van vitaal belang voor onze organisatie."

VKG staat voor: Van Kampen Groep. Dat is de officiële afkorting. Chantals uitleg is dat het om Vakinhoudelijk vooroplopen en medewerkers met Kennis én Gevoel gaat. Al ruim zeventig jaar verzorgt VKG de administratie voor meer dan de helft van alle adviseurs in Nederland. Als financieel dienstverlener, of full serviceprovider, ondersteunt VKG zowel de adviseur als verzekeraars bij het succesvol ondernemen. Chantal licht toe: "Bij VKG vinden wij goede service en een hoog niveau van dienstverlening van groot belang. De kwaliteit van onze mensen bepaalt de kwaliteit van onze dienstverlening. Daarom zie ik erop toe dat iedereen minimaal de juiste opleiding heeft of gaat volgen om aan alle eisen te voldoen die de markt aan onze medewerkers stelt."

Belang

VKG hecht veel waarde aan het opleiden van zijn medewerkers. Het is ook een tool om personeel aan te trekken en vast te houden. "We geven onze mensen namelijk niet alleen functiegerichte kennis, maar besteden ook aandacht aan hun persoonlijke ontwikkeling," aldus Grooteman. "De soft skills zijn net zo belangrijk. Ik vind het van groot belang dat een VKG'er zich echt kan inleven in onze klanten. Het gaat bij ons om het totaalplaatje." Om dat zo goed mogelijk in te vullen heeft VKG voor iedere medewerker een digitale leeromgeving gefaciliteerd bij GoodHabitz. Dat is een online platform dat bol staat van de mooie opleidingen. "Het aanbod is erg groot en gaat van vaardigheden en kennis naar klantgerichtheid. Daar laten we onze medewerkers zelf keuzes in maken. Bovendien geven onze leidinggevenden wel eens workshops. Het blijkt dat leren voor 70% uit doen bestaat, dus aan de slag met die kennis en vaardigheden. Daarnaast is het voor 20% de kunst bij een ander afkijken en de overige 10% komt slechts uit klassikaal onderwijs."

Motivatie

Het is voor Grooteman Chantal nog lastig te peilen of de motivatie van de medewerkers omhoog gaat door ze goed op te leiden. Het vormt wel een goede basis om dit werk te kunnen doen is haar overtuiging. "In mijn inschatting krijgt iedereen bij VKG de ruimte om zich goed te ontwikkelen. Zelf doe ik ook mee aan het programma. De laatste module die ik heb gevolgd was: het voeren van functioneringsgesprekken. Daarvoor heb ik meegedaan aan de introductiecursus NLP. Ook ik blijf me ontwikkelen." De cultuur binnen VKG ondergaat veranderingen. Tot voor kort was het een familiebedrijf. Nu is het een - onafhankelijk - onderdeel van ASR Verzekeringen NV. "Daarmee zijn er dingen veranderd; aanpassen en veranderen is een continue proces. Het enthousiasme over opleiden blijft daarom groot."

Meer informatie: www.vkg.com

Meer berichten