Noord Holland
in het nieuws

Noord Holland in het nieuws
Logo nhzaken.nl
Faillissement BDUmedia Noord-Holland aangevraagd.
Faillissement BDUmedia Noord-Holland aangevraagd. ((Afbeelding: archief))

Faillissement BDUmedia Noord-Holland

REGIO – De rechtbank heeft dinsdag het faillissement uit over de Alkmaarse BV BDU uitgesproken. Vijftien lokale titels verdwijnen.

BDUmedia nam 1 juni 2017 diverse titels over van Telegraaf Media Groep (TMG). Na ruim twee jaar valt het doek voor deze vijftien Noord-Hollandse uitgaven van de Barneveldse uitgever. Volgens de directie van het Barneveldse bedrijf was deze ingrijpende stap onvermijdelijk om de continuïteit van andere bedrijfsonderdelen te waarborgen.

Het faillissement heeft ook gevolgen voor de overige bedrijfsonderdelen van Koninklijke BDU. Directeur-uitgever Heiko Imelman laat in een persbericht weten: "Door het wegvallen van werkzaamheden ontkomen we niet aan een reorganisatie, waarbij arbeidsplaatsen verloren gaan. De medewerkers zijn hierover geïnformeerd. Het is nog niet bekend welke medewerkers hun baan verliezen. " De BV was al lange tijd verlieslatend door concurrentie in de markt en tegenvallende advertentie-inkomsten. Imelman: "De voorbije periode is geprobeerd dit bedrijfsonderdeel boven water te houden, helaas zijn we daar niet in geslaagd. We zagen dan ook geen andere uitweg dan het aanvragen van het faillissement. Als we deze stap niet zetten, komt de continuïteit van de andere bedrijfsonderdelen in gevaar." Na de uitspraak van het faillissement is de afhandeling in handen van de curator.

Rodi Media

Met het verdwijnen van de BDU uit Noord-Holland is Rodi Media door deze ontwikkeling het enige grote mediabedrijf van huis-aan-huiskranten in deze regio. "Dit is natuurlijk vooral heel triest voor alle BDU-medewerkers", zegt Dick Ranzijn, directeur Rodi Media. "Deze ontwikkeling past echter wel in het huidige onrustige medialandschap. Wij als Rodi Media gaan er alles aan doen om de autoriteit op het gebied van lokaal nieuws - zowel on- als offline - te blijven. We zetten verder in op crossmediale ontwikkelingen om verbindend te blijven voor mensen, bedrijven en instellingen."

Meer berichten