Noord Holland
in het nieuws

Noord Holland in het nieuws
Logo nhzaken.nl
Kansen platform-economie nog onbekend.
Kansen platform-economie nog onbekend. ((Foto: aangeleverd))

Kansen platform-economie nog onbekend

Veel ondernemers in Nederland zien kansen in de platform-economie. Toch maakt maar één op de drie hier ook echt gebruik van. Bedrijven blijken nog onvoldoende bekend met de online mogelijkheden en de voordelen die platformen kunnen bieden. Dat blijkt uit onderzoek, dat is uitgevoerd door MKB Servicedesk onder 641 MKB-ondernemers uit diverse branches.

Bedrijven zoals Airbnb, Uber en Booking.com boeken veel succes met hun platformstrategie. "De kerngedachte van een platform is dat twee groepen online bij elkaar gebracht worden: vragers en aanbieders. Het grote voordeel van deze aanpak is dat je klantenkring met een (relatief) lage investering exponentieel kan groeien. Het is een omschakeling in je manier van denken, maar het opent deuren naar nieuwe kansen", aldus Willem Overbosch van MKB Servicedesk.

Onbekend

Het starten met een platformstrategie biedt dus enorme kansen voor ondernemers. Toch maakt maar 31% hier gebruik van. De voornaamste reden is dat ondernemers simpelweg niet bekend zijn met andere platformen. Driekwart van de productverkopers geeft dit aan, ten opzichte van 62% van de dienstverleners. Ondernemers die wel gebruikmaken van platformen doen dat voornamelijk vanwege naamsbekendheid (38%) en meer omzet (32%). Andere redenen zijn gemak, kostenbesparing en expertise. Ondernemers die wel van platformen gebruik maken, doen dit voornamelijk via social media. Vooral Facebook (70%) en Instagram (40%) worden gebruikt om producten en diensten te verkopen.

Meer berichten