Noord Holland
in het nieuws

Noord Holland in het nieuws
Logo nhzaken.nl
Winnaar van de Zaanse Start-Up Award Daan Horak.
Winnaar van de Zaanse Start-Up Award Daan Horak. ((Foto: aangeleverd))

Geslaagde 31e Zaanse Ondernemersdag

Hij was er zelf een beetje door verrast: toch won de 21-jarige Daan Horak uit Zaandijk met overgrote meerderheid van de stemmen de Zaanse Start-Up Award met zijn innovatieve bedrijf Cell Charge (horecatafels op zonne-energie voor het opladen van telefoons, iPads en 'oortjes'). Terwijl de broers Richard en Levinus Van der Veekens van aannemersbedrijf Gebroeders Van der Veekens in de prijzen vielen als winnaar van de Zaanse Ondernemingprijs 2019. Rienk Feenstra en Wijnand van Goor van het bedrijf installaties en sanitair Feenstra en van Goor gingen naar huis met de PDZ/Trias jeugdjuryprijs.

Ondernemend Zaanstreek was zeer goed vertegenwoordigd in het Zaantheater waar de 31e editie van de Zaanse Ondernemersdag werd gehouden. Onder de flitsende leiding van Rens de Jong (presentator bij BNR Nieuwsradio en RTLZ) en de 'Buzzmaster' kregen de Zaanse entrepreneurs een eigentijds programma voorgeschoteld. Waarbij burgemeester Jan Hamming in zijn speech interessante kansen presenteerde om in te spelen als ondernemer.

Zaanstreek groeit in werkgelegenheid

"De Zaanstreek kent een groei van 2,3 procent in werkgelegenheid en biedt aan 53.908 mensen een baan. Op zich lopen we daarmee landelijk gezien achter terwijl we wel een verdrievoudiging zien in het aantal overnachtingen ten opzicht van 2012. De toeristische sector groeit en dus de werkgelegenheid. Daarin zien we een groei in werkgelegenheid van tien procent."

'Meer dan mooie plek om te wonen'

Hamming gaf daarbij allerlei interessante cijfers waar je als ondernemer op in kunt spelen. ,,Zo geeft een toerist gemiddeld per bezoek veertig euro uit." Hij stelde dat de voorwaarden er liggen om te groeien en stimuleerde slim en voortvarend in te spelen op de trends die hij presenteerde. ,,Zaanstad is meer dan alleen een mooie plek om te wonen. Startups spelen daarbij ook een belangrijke rol onze gemeente verder uit te bouwen."

Daarna was het de beurt voor de genomineerden om zich in een café-vorm voor te stellen. Grappig was daarbij te zien hoe de nuchtere Zaankanter reageerde op holle hedendaagse marketing kretologie. Want 22% van de aanwezigen in de zaal vroeg zich af wat er werd bedoeld met de vraag 'wat is het purpose van uw onderneming?' Een groot deel van de ondernemers staat met twee benen in de Zaanse veengrond en spreekt duidelijke taal. Of gaat voor tastbaar resultaat dan wel product. Dat zou ook verklaren waarom Daan Horak zo overtuigend won met zijn 'zonnetafels'. Met alle respect voor zijn concurrenten: een 'platform waar ondernemers bloggers en influencers elkaar kunnen vinden' of een bedrijf met een onuitspreekbare Latijnse naam (hoe goed product dat ook moge zijn!) zijn wellicht net niet de juiste toon om te winnen.

Meer berichten