Noord Holland
in het nieuws
Noord Holland in het nieuws
Logo nhzaken.nl
(Foto: )
Column

Column: Data kan geen beslissingen nemen

  Column

Goede inzichten

Data speelt een steeds grotere rol in onze samenleving. Ook in de sportwereld worden steeds meer keuzes gemaakt op basis van data. Bij AZ verwerken we dagelijks op en naast het veld veel digitale informatie. Een infrastructuur die in topconditie verkeert en een up to date ICT-beheer is dan ook onmisbaar bij onze metingen en analyses.

Omdat wij alle data goed willen managen, hebben we recent een nieuwe functie in het leven geroepen: een information officer. Deze persoon wordt bij ons verantwoordelijk om datastromen in kaart te brengen, systemen met elkaar te laten praten en klantinzichten te ontwikkelen. Omdat dit wat abstract klinkt, zal ik twee voorbeelden geven.

Als je bij ons in het AFAS Stadion komt, kun je via een eenvoudige inlog gebruik maken van ons gratis Wi-Fi-netwerk. Internet speelt tegenwoordig een belangrijke rol, want men verwacht op elk moment, op elke plek, connected te zijn. En als fans connected zijn, kunnen wij onze boodschap uitserveren: nieuws, interviews en video's. Als je alle info centraal goed beheert, kun je gedrag van fans voorspellen en dus ook de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste doelgroep sturen.

Een ander voorbeeld: Uit eigen onderzoek weten we dat de fans die in de wintermaanden tijdens de koudste en natste thuisduels gewoon aanwezig zijn in het AFAS Stadion, in een zeer trouwe groep zitten. Bij hen is de kans op het verlengen van hun seizoenkaart dan ook erg hoog. Het klinkt logisch, maar data wijst uit dat het in de praktijk ook echt zo is. Met deze info kun je dus op basis van gedrag voorspellingen doen over seizoenkaartverlengingen.

We zijn de afgelopen jaren hard bezig om onze database te laten groeien, maar daar hebben we met de invoering van de nieuwe privacywetgeving voor persoonsgegevens een mooie uitdaging bij gekregen. Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in mei 2018 moeten mensen namelijk toestemming geven om bijvoorbeeld door ons opgenomen te worden in het mailbestand. Onze marketing- en communicatieafdeling moet dan ook meer moeite doen dan voorheen om de database te laten blijven groeien. Zo belonen we de volgers van onze social-kanalen bijvoorbeeld met leuke winacties, die ons ook weer data op kunnen leveren. Een win-win-situatie. Want met die data kunnen we zorgen, dat we onze fans beter leren kennen en dus voor persoonsgebonden content kunnen zorgen. 'Persoonlijke aandacht' behoort immers tot onze kernwaarden.

Alle genoemde data geeft ons zoals gezegd goede inzichten, maar wat ik er altijd aan toevoeg: het is vervolgens aan de specialisten binnen onze organisatie om er hun voordeel mee te doen. Want data zelf kan geen beslissingen nemen.

Robert Eenhoorn

Algemeen Directeur AZ

Commercie@az.nl/az.nl/zakelijk

Meer berichten