Noord Holland
in het nieuws

Noord Holland in het nieuws
Logo nhzaken.nl

Robert Eenhoorn: 'Prestaties verbinden en motiveren'

  Column

Het AZ-gevoel in Den Haag

Zaterdag 10 augustus werden we plotseling geconfronteerd met beelden waarop te zien was dat een deel van ons AFAS Stadion was ingestort. Het eerste wat je dan bezighoudt, is de vraag of er mensen aanwezig waren. Al snel bleek dat dit gelukkig niet zo was, waardoor we weliswaar met een probleem zaten, maar wel een probleem dat oplosbaar was.

Een van de uitdagingen waar wij wel direct mee te maken kregen, was waar wij onze thuiswedstrijden moesten gaan spelen. FC Twente en ADO Den Haag openden al gauw hun deuren en ook de lokale driehoeken van die steden gaven ons daarna snel een akkoord. De samenwerking met zowel ADO voor meerdere wedstrijden, als FC Twente voor één wedstrijd, zijn voor ons het voorbeeld hoe clubs elkaar kunnen helpen en versterken. Toen wisten waar we terecht konden, diende direct de volgende vraag zich aan: hoe kun je een thuisgevoel creëren in een ander stadion? Om dat voor elkaar te krijgen, wordt er om te beginnen ontzettend veel werk verzet.

Look and feel stadion

De transformatie is eigenlijk een herinrichting van kleedkamers, lounges, skyboxen, business seats, tribunes en allerlei andere ruimtes en vereist veel organisatie en voorbereidingstijd. Met de logo's van onze eigen sponsors, businessunits, de Kees Kist-Lounge en de Alkmaarse kleuren creëren ongeveer veertig mensen van acht afdelingen het AZ-gevoel in Den Haag. We proberen alles te doen om onze supporters, sponsors en selectie het gevoel te geven dat ze thuis spelen. Onze mensen transformeren de zichtbare uitingen op de dag van de wedstrijd of idealiter een dag ervoor, wat betekent dat dat weleens door elkaar loopt met de werkzaamheden van ADO. De gastvrijheid van ADO Den Haag is daarom bijzonder te prijzen en daar wij ze heel dankbaar voor, want dat maakt het voor ons mogelijk om de transformatie bijtijds voor elkaar te krijgen.

Seizoenkaarthouder

Om het thuisgevoel vast te houden, hebben we geprobeerd de seizoenkaarthouders en partners in het Cars Jeans Stadion op dezelfde positie als in het AFAS Stadion in te delen. Den Haag is voor de meeste seizoenkaarthouders ver weg. Dat is soms ingewikkeld en dat begrijpen we als geen ander. Vanwege de afstand is daarom aan iedere seizoenkaarthouder de mogelijkheid geboden de wedstrijden in Den Haag zonder extra vervoerskosten te bezoeken door de inzet van gratis bussen. Per thuiswedstrijd varieert de inzet van bussen. De supporters verzamelen op een wedstrijddag op P4 van het AFAS Stadion en vertrekken dan gezamenlijk naar de Hofstad. Daarnaast bieden we een compensatieregeling waar onze partners en supporters aanspraak op kunnen maken. Per bijgewoonde wedstrijd in Den Haag bieden we onze supporters 3% van de totale seizoenkaartprijs en 6% per gemiste wedstrijd.

Spelersgroep

Ondanks alle zaken die ons rondom het dak bezighouden, blijven we bovenal een voetbalclub. Onze bedoeling is dan ook dat de spelersgroep zo min mogelijk last ervaart van deze bijzondere omstandigheden. Het enige waar zij zich op hoeven te focussen is voetbal. De competitie was slechts één wedstrijd onderweg toen het dak instortte. Toch hervatte de groep de competitie sterk en werd de groepsfase van Europa League gehaald. Die goede prestaties van het team hebben gezorgd voor een boost voor alle mensen binnen de club. Het verbindt en motiveert. En het mooie is: de spelers en de staf heb ik nog niet één keer negatief gehoord over de omstandigheden. Ze hebben laten zien zich bewust te zijn van de impact die het heeft op de rest van de organisatie, spreken de waardering uit en die waardering is wederzijds. Dat onderstreept eens te meer de saamhorigheid van onze club.

Robert Eenhoorn

Algemeen Directeur AZ

Commercie@az.nl

Meer berichten